متاسفانه امکان ذخیره اطلاعات بر روی دستگاه شما وجود ندارد!
دسته : حرکت شناسی    تاریخ درج : ۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۹:۱۸    دیده شده : 326

حرکت های تخصصی


در این مطلب به معرفی تمرین هایی می پردازیم که در دنیای بدنسازی آن ها به نوعی منسوب به قهرمانی خاص در این رشته ورزشی هستند.
آن ها یا مبتکر این حرکت ها بوده اند و یا به شکلی ویژه از حرکت های شناخته شده در تمرین های خود بهره گرفته اند. و این گونه، حرکت هایی به وجود آمده که نا خود آگاه نام ورزشکاری خاص را در ذهن تداعی می کنند. در زیر برخی از این حرکت ها را آورده ایم :
1. هالتر خم دست بر عکس (Yates Row)
هالتر خم یکی از شناخته شده ترین تمرین های زیر بغل به شمار می رود و قبل از دوریان یتس نیز در میان بدنسازان رواج داشت. اما یتس برای انجام این حرکت، هالتر را با دست های وارونه می گرفت، در یک مورد نیز وقتی در حال انجام این تمرین بود دچار پارگی عضله دوسر بازو شد.
او همچنین این حرکت را ایستاده تر از چیزی که رواج داشت انجام می داد. یعنی با کمری با زاویه 45 درجه از راستای قائم، و یا حتی کم تر از آن.
این کار شانس آسیب در ناحیه پایین کمر را بسیار کم می کند هم چنین در این وضعیت می توان از وزنه های سنگین تری برای انجام حرکت استفاده کرد.
2. جلو بازو تمرکزی ایستاده (Standing Concentration Curl)
این حرکت در کنار پرس سرشانه آرنولدی به شکلی دارای امضای آرنولد هستند. آرنولد علاقه ای خاص به این تمرین داشت و فیلم Pumping Iron گواه این مطلب است. این تمرین عموما در حالت نشسته انجام می شد اما آرنولد اعتقاد داشت انجام دادن این حرکت به شکل ایستاده، ارتباط ذهنی با عضله بازو و تمرکز حین اجرای حرکت را افزایش می دهد. پس از آرنولد نیز Jay Cutler و Fil Heath از جمله بدنساز هایی بودند که از این حرکت به طور پر رنگ در تمرین خود بهره گرفتند.
3. جلو بازو لاری (Scott Curl)
در لاتین به این تمرین preacher curl نیز گفته می شود اما از آن جایی که لری اسکات آن را در دنیای بدنسازی بر جسته کرد و علاقه زیادی به این حرکت داشت، از این حرکت به عنوان scott curl یاد می کنند.در کشور ما این حرکت را با نام جلو بازو لاری می شناسند.
او در قسمت پایین این حرکت اجازه می داد مچ دست و بازوی او کاملا در حالت کشیده قرار بگیرد و اعتقاد داشت این کار باعث رشد قسمت پایینی عضله دو سر بازو می شود. یعنی جایی که عضله دوسر بازو به ساعد متصل می شود.
(هر چند امروزه ما می دانیم عضله در ناحیه ای خاص از خود نمی تواند رشد کند.) هم چنین این حرکت برای افزایش پیک عضله دو سر بازو در حالت انقباض نیز توصیه می شود که این مطلب نیز جای بحث دارد.
4. لانگز راه رفتنی (Walking lunges)
لانگز با هالتر قبل از رونی کلمن نیز مورد استفاده قرار می گرفت، اما نه توسط بدنسازان المپیایی.
این حرکت عموما تمرینی دخترانه پنداشته می شد و جایگاهی که اکنون در رشته پرورش اندام دارد نداشت. اما رونی کلمن با تمرین لانگز همراه با 225 پوند وزنه و هم چنین نمایش یک جفت از برترین پاهای دنیای بدنسازی این حرکت را به شکلی جدید باز تعریف کرد.
5. پرس سرشانه نشسته پشت سر (behind the neck seated shoulder press)
اغلب ورزشکار های رشته بدنسازی به حرکت های روئینگ یا پرس پشت گردن به دیده احتیاط می نگرند.(که به عقیده نگارنده کاملا احتیاط به جایی هست) اما در گذشته کوین لورون Kevin Levrone پرس شانه پشت سر را در دستگاه اسمیت همراه با 400 پوند وزنه انجام می داده است.
علاقه و استفاده مکرر از این حرکت توسط کوین نوعی ارتباط میان این تمرین و نام کوین لورون در ذهن ورزش کارها ایجاد کرده است.
6. (Jefferson Squat)
کای گرین (Cai Green) با استفاده مکرر از این حرکت در تمرین ها و ویدیوهای تجاری خود این حرکت فراموش شده از عصر کلاسیک پرورش اندام را میان جامعه ورزش برجسته(BOLD) کرد. او این حرکت را اغلب با وزنه های سبک یا متوسط و تکرار بالا انجام می دهد.
من کای را برای این انتخاب ستایش می کنم. حرکت کلاسیک یاد شده برای پرورش عضلات سرینی و چهار سر ران فوق العاده است. همین طور برای تقویت میان تنه. شما برای حفظ تعادل در این حرکت مجبور هستید از عضلات پهلو، شکم و میان تنه خود به شدت کار بکشید. برای درک بهتر کافی است یک بار این تمرین را انجام دهید!
کمر شما در این حرکت به راستای قائم نزدیک تر است. در نتیجه استرس کم تری در پایین کمر برای شما ایجاد می کند ضمن این که زانوهای شما و عضلات چهار سر ران هم دامنه حرکت خوبی دارند.
جفرسون اسکات با حرکت بخش اعظمی از اعضای بدن تمرین مناسبی در جهت بهبود هماهنگی میان عضلات و پرورش سیستم اعصاب مرکزی نیز به شمار می رود.
7. شراگ هالتر پشت (behind the back upright row)
حرکت شراگ طوری که میله هالتر پشت بدن قرار بگیرد از مدت ها قبل از لی هنی وجود داشت اما او میله هالتر را از چیزی که شراگ می خوانیم بالاتر می برد و این حرکت را تبدیل به نوعی حرکت روئینگ کرده است. این حرکت شاید به نوعی تحریک بیش تری در بخش های پایینی عضلات کول ایجاد کند. پس از لی هنی بدنساز های برجسته دیگری مانند Johnnie O. Jackson نیز از این حرکت در تمرین های خود استفاده کرده اند.(نگارنده این حرکت را به دلیل عوارضی که می تواند در پی داشته باشد توصیه نمی کند.) در صورتی که تمایل دارید این حرکت را در تمرین های خود بگنجانید توصیه می شود از وزنه های سبک استفاده نمایید.

 


طراحی سایت | فروشگاه آنلاین | خدمات وب فروشگاه اینترنتیپاورلیفتینگبدنسازیپرورش اندامعضله سازیپرس سینهاسکاتددلیفت